Samsung UHD Smart TV probleem

Door: René van Holten

Afgelopen week liep ik tegen een probleem aan bij een Samsung UHD smarttelevisie. Het betrof een type UE40JU6400K(XXN). Na alles aangesloten en verbonden te hebben met het draadloos netwerk reageerde de televisie zeer traag op opdrachten die werden gegeven. Daarom snel even gekeken in het menu, kopje ‘Ondersteuning’ om te controleren of een software-update nodig was.

Huidige versie vanaf fabriek is 1003. Het menu liet zien dat er een nieuwe update beschikbaar is, namelijk versie 1207. Maar na de actie ‘bijwerken’ kwam de melding: Er zijn op dit moment geen nieuwe updates voor u.

Na contact met Samsung bleek dat de database van Samsung met updates voor de nieuwste UHD smarttelevisies nog niet is bijgewerkt en daarnaast dat de update 1.6 Gb groot is en draadloos dus erg lang kan duren. Om de update toch te kunnen installeren werd geadviseerd een USB-stick te gebruiken. Wanneer u heel veel tijd heeft en u zich prima kan wapenen tegen frustraties kunt u de procedure met de USB-stick volgen maar ik heb een snellere methode voor u.

Installeer een tijdelijke ethernet (computer) kabel tussen de nieuwe televisie (via de netwerk aansluiting) en uw modem/router. Mocht uw kabel te kort zijn, zet dan tijdelijk uw televisie dicht bij het modem/router. Vervolgens stelt u via het menu netwerkinstellingen de netwerkverbinding in op ‘Bedraad’. Ga via het menu naar ‘Ondersteuning’ en de update kan nu wel worden uitgevoerd. Wanneer de update is uitgevoerd kan de tijdelijke kabel weer worden losgemaakt. Vergeet niet om daarna via het menu de netwerkinstellingen weer op ‘Draadloos’ te zetten.

Dit bericht is gemaakt op 30 mei 2015. Het kan zijn dat Samsung de procedures heeft aangepast. Overal Beeld & Geluid kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor het niet juist uitvoeren van updates.